Van Warmond naar San Francisco

05.00 uur de wekker gaat, waarom? Geen idee, want ik ben er namelijk allang uit. Met moeite heb ik een paar onrustige hazeslaapjes geslapen. En om kwart voor 5, was het genoeg. Nee, ik ga niet liggen wachten op de wekker. Dus ik sta op, rook beneden een sigaret en ga de laatste was ophangen.

Hierna stap ik onder de douche, wanneer Ko er onder staat en ik afgedroogd op de slaapkamer sta, komt ook Brian zijn bed uit. Hij moet even geduld hebben en dan kan hij ook douchen. Alleen hij gaat douchen om naar zijn werk te gaan, en wij om aan onze reis naar Amerika te beginnen.

Zodra ik beneden ben, laat ik eerste Shendor uit. We drinken nog een kopje thee, en voor de afgesproken tijd staat de taxi al voor de deur.

Naar Schiphol

Om 6.35 uur staan we op schiphol. Ik rook nog snel een sigaret. Bij de BMI balie is het heel erg stil, aan de voor kant en aan de achterkant. Het blijkt dat het systeem down is, en dat iedereen die met Lufthansa en dus ook BMI vliegt handmatig ingecheckt moet worden. Dit kost tijd, veel tijd! Door het probleem, zal de BMI balie pas om 7.10 uur open gaan, dit wordt uiteindelijk 7.30 uur. Maar dat geeft eigenlijk niet, we hebben vakantie en ontmoeten, ook wachtend voor de balie, een hele aardige en spontane Canadees, met wie we een praatje maken en daarmee gelijk de tijd doden.

United Vliegtuig klaar voor vertrek

Ook al heb je thuis al online ingecheckt, daar heb je nu dus helemaal niets meer aan. Ook de plekken die je gekregen hebt bij het online inchecken, zijn nu niet meer geldig. Nee, nu mag iedereen gaan zitten waar hij wil, straks in het vliegtuig.

Later halen we een koffie, een blad om in te lezen straks, en natuurlijk de taxvrije sigaretten, ha eindelijk mag ik ook taxvrije sigaretten kopen. Hierna lopen we door naar de gate, daar aangekomen zijn we de eerste, maar toch mogen we al snel door de security. Hier nemen we nog plaats op de stoeltjes om te wachten op het boarden. Het wordt drukker en drukker. En even later blijkt dat we met de complete bevolking van Urk in het toestel zitten. 144 in totaal. Zij zijn onderweg naar Toronto. Ondanks dat de bewoners van Urk te boek staan als zeer gelovig, manieren hebben ze niet. Ze staan te schreeuwen naar elkaar, en dringen voor, en niet eens sneeky, nee ze gaan gewoon met zijn allen voor je staan, zonder te blikken of te blozen.

Vertraging

Nog wat later, horen we dat het boarden pas om 10.00 uur gaat beginnen, dat terwijl het vliegtuig eigenlijk om 9.40 zou moeten vertrekken. Als het zover is mogen de mensen die online hebben ingecheckt als eerste aan boord, toch!! En zijn de stoelen die je bij het inchecken gekregen hebt nog steeds geldig. Dus wij mogen naar binnen en Urk moet wachten. En we zitten helemaal vooraan. Paul, de aardig Canadees komt weer naast ons zitten, en zo hebben we de hele vlucht naar Londen een leuke gesprekspartner.

Op Heathrow eten we een broodje en nemen we een drankje. In plaats van 4 uur overstap, is dat nu met de vertraging 3 uur geworden. Na wat gegeten te hebben, lopen we nog een rondje over Heathrow. Na nog even gezeten te hebben, mogen we naar de gate. Het boarden begint al snel, en met een kleine vertraging vertrekken we richting San Francisco.

De Vlucht

De vlucht is als rijden op de dirtroad, nogal hobbelig dus. Bijna de hele vlucht moeten de riemen vast. En 11 uur.... ik vind het toch wel een hele zit! Na de landing komt bij mij het besef dat ik nu dus echt in Amerika ben, en de tranen schieten me in de ogen. Zolang heb ik ervan gedroomd en nu is het dus echt.

San Francisco

Om 17.08 uur landen we op SFO. Hier gaat alles zeer vlot. De douanebeamte maakt nog even een gezellig praatje met ons. Hierna gaan we door naar de shuttle voor het hotel en ook die staat al klaar. Dus om 18.30 uur zitten we al in onze hotel kamer. Hierna lopen we nog even om te kijken of de Bart naar downtown kunnen vinden, dit lukt niet. Dus kopen we maar een broodje en wat drinken bij de market van een benzine pomp.