De voorbereidingen

Wat hebben we al geregeld? Als eerste hebben we, vorig jaar alweer, de camper geboekt. Dit was alweer ergens in Augustus, wederom vanwege de vroegboekkorting. Weer bij Tiogatours en weer een camper van Roadbear. Wat ook weer hetzelfde is, is dat het een camper van tussen de 27 en 31 ft is. Het precieze model is altijd even afwachten. We hopen eigenlijk weer gewoon op een Freelander, maar die gaan er meer en meer uit bij Roadbear. En ach, eigenlijk is het gewoon een luxe probleem want elke camper is gewoon prima!

Verder hebben we in December onze vliegtickets gekocht. Dat was nog even lastig want we wilden natuurlijk heel graag de heenreis in hetzelfde vliegtuig zitten. Dus zodra ik tickets had die een beetje goed geprijsd waren moest Kevin deze ook gelijk boeken. Maar ook dat is gelukt. Heen vliegen we eerst van Schiphol naar Frankfurt en vandaar gelijk naar Denver. Wat nog wel spannend kan worden is het uur overstap wat we maar op Frankfurt hebben. Volgens Lufthansa is dat haalbaar dus daar geloven we dan maar in. Al heb ik al vast wel gekeken welke vluchten er die dag nog richting Amerika gaan :)

Wat ook al geregeld is, is het eerste hotel in Denver. Via hotwire deze keer, en het is het Holiday Inn Hotel & Suites geworden.

Wat we binnenkort nog gaan regelen is de huurauto in Denver. Al is het maar voor 1 dag, wij denken dat het makkelijk is. Zo kunnen we eventueel ‘s avonds nog ergens gaan eten, of alvast bij de Bass Pro rondkijken. En dan de volgende dag met de huurauto naar Roadbear. Geen gedoe met taxi en koffers. De huurauto kunnen we tegenover de Walmart weer inleveren dus dat is ook makkelijk.

DE ROUTE IS BEKEND

Het heeft even geduurd maar we weten eindelijk wat we gaan doen. De eerste helft was al eerder klaar. Die was niet zo moeilijk. Voor ‘eerstekeergaanders’ is dat vanzelfsprekend, de nationale parken, de hoogtepunten. Maar wat wij daarna willen gaan doen was iets lastiger.

Eerst de eerste helft:

We starten in Denver, daar halen we camper op en na het halen van de broodnodige boodschappen is het eerste doel zo ver mogelijk richting Grand Junction te komen. Alles wat we vandaag rijden, hoeven we morgen niet, en geeft ons meer tijd om leuke dingen te bekijken. Als we de camper weer vroeg mogen halen gaan we proberen om tot James M. Robb state park  komen en daar onze eerste overnachting te houden. De volgende dag bezoeken we eerst Colorado National Monument en rijden dan via UT128 naar Moab.

Hier blijven we 3 nachten voor een bezoek aan CanyonlandsArches en Dead horse point state park.

Daarna rijden we naar Capitol Reef NP en zullen we onder weg Goblin Valleybezoeken.

Hierna rijden we door naar Bryce Canyon.

Na een Bryce canyon np komt Zion national park aan de beurt.

Van Zion rijden we dan naar Page waar we zeker Antilope canyon zullen bezoeken.

Na Page gaan we naar de Grand Canyon.

Vanaf de Grand Canyon rijden we via route 66, Seligman naar Kingman. Om de volgende dag via Oatman naar Las Vegas te rijden.

Na twee overnachtingen in Las Vegas vertrekken Kevin en Isabella weer naar huis. En nu hebben wij nog 14 dagen om zelf in te vullen. En dat was best even lastig.  Welke kant gaan we op? Wat willen we nu echt? Wat we zeker weten na 7 reizen is dat 4 weken door crossen niets voor ons is. Dat we het heerlijk vinden om ergens wat langer te staan en even tot rust te komen, zoals vorig jaar in Moss Landing. Moss Landing en de kust staat hoog op mijn verlanglijst. Maar naar de kust, daar wat langer staan en weer terug is toch ook niet waar we echt heel blij van worden. En zo puzzelen we nog even door. Daarbij denken we ook al aan volgend jaar. Weten we al wat we volgend jaar willen, want afhankelijk daarvan kunnen we ook beter bepalen wat we nu willen doen. Ik maak diverse rondjes naar de kust, maar het is het toch net niet helemaal. Dan ga ik er nog eens rustig voor zitten, en kom dan tot iets heel anders.

Nadat we Kevin en Isabella uitgezwaaid hebben vertrekken wij naar Valley of fire voor een eerste overnachting. Hierna rijden we door naar Snow canyon state park.

Nadat we ook daar een overnachting gehad hebben schuiven we maar een klein stukje op en gaan voor een paar nachten naar Sand hollow state park. Dit lijkt mij een mooie omgeving om te fotograferen. En hier willen we twee nachten blijven.

Hierna gaan we naar Coral pink sanddunes ook hier willen we een nacht blijven en genieten van de zonsonder- en opgang.

foto: ontdek amerika

Hierna rijden we door naar Lees ferry. Hier zijn we al eerder geweest en willen we graag nog eens staan. Ook hier willen we twee nachten blijven.

Na Lees ferry rijden we naar ‘waarschijnlijk’ flagstaff, en daarna naar Needles waar we een mooie campground hebben gevonden aan de colorado rivier.

Nadat we hier nog twee dagen hebben kunnen relaxen, rijden ook wij weer naar Las Vegas, waar we wederom nog twee nachten hebben voordat ook wij weer naar huis vertrekken. Er zit dan wel geen strand in maar water is ook deze trip weer ruim voorradig.

Al met al lijkt het toch wel weer een leuke route geworden zo.

DE VOORTGANG

Inmiddels zijn we weer een stukje verder in de voorbereiding. Wat hebben we gedaan?

Als eerste hebben we de Esta’s geregeld. Ik had me hier een beetje druk over gemaakt, omdat je nu ook je werkgever op moet geven. En Kevin is ZZP’er. Maar de zorgen waren voor niets. Alle vier kregen we direct toestemming om te reizen. Dat hebben we alvast in de pocket.

We hebben twee nachten gereserveerd op Canyonlands rv park in Moab. We hebben één nacht gereserveerd op Devils garden campground in Arches National park.

We hebben twee nachten gereserveerd op Watchman campground in Zion national park. Tegenover de plek waar we 8 jaar geleden ook stonden.

We hebben twee nachten gereserveerd op Wahweap campground aan Lake Powell.

En we hebben een nacht geboekt op Mather campground in het Grand Canyon national park.

Verder hebben we voor onszelf een overnachting geboekt op de Mitten view campground in Monument Valley. Eigenlijk zat Monument Valley niet in onze route maar wij hebben er zelf nog wel tijd voor en zijn ‘in de buurt’ dus onze eigen route een beetje aangepast en deze overnachting ingepast. Ik kan me nu al verheugen op het maken van foto’s tijdens de zonsopkomst en ondergang, en s avonds van de sterrenhemel.

En we hebben vanavond twee overnachtingen gereserveerd in Stratosphere hotel Las Vegas. Deze nachten zijn nog gratis annuleerbaar. De reden is dat ik zag dat het voor ons lastig wordt om via MyVegas een overnachting te bemachtigen. Mandalay Bay gaat niet lukken. Misschien dat het lukt in New York, Luxor of Mirage. Als dat lukt kunnen we deze overnachting altijd nog annuleren. En we moeten nog even overleggen met Kevin en Isabella wat zij willen. Maar ook voor hun wordt het geen Mandalay Bay (geen overnachtingen via MyVegas in de periode dat wij er zijn). Als hotels niet lukken via MyVegas moeten we maar gaan kijken voor Shows of Buffetten. Mits dat wel kan als we niet in een hotel overnachten.

Verder hebben we in Moab nog een jeep gehuurd. Zo kunnen we één van de dagen dat we daar zijn met een jeep de Shafertrail, Potashroad en Long Canyon road gaan rijden.

EEN OVERNACHTING IN LUXOR VIA MYVEGAS

Vanmiddag hebben we voor Kevin en Isabella een overnachting geboekt in Luxor. Wederom via MyVegas wat ik af en toe nog steeds speel. Af en toe? Ja, af en toe! De rewards zijn namelijk zoveel minder geworden, en/of lastiger te krijgen dat het bijna niet meer de moeite waard is. Punt 1, van MGM en dat zijn de striphotels die meedoen. Mag je maar 3 rewards innen per speler. Waren er vorig jaar nog heel veel mogelijkheden om een hotel overnachting te krijgen. Dit jaar was, zeker in oktober, de spoeling dun. Mandalay Bay doet al niet meer mee. Op de data dat Kevin en Isabella in Vegas zijn, waren er maar twee mogelijkheden, Luxor en Excalibur. En omdat er nog maar zo weinig mogelijk is, is de kans dat de kamers vergeven zijn ook erg groot.

Punt 2, de meeste buffetten eisen een overnachting in een van de MGM resorts. Plus dat je dan vaak maar voor 1 persoon een buffet hebt. Dat is lastig als je met vier bent. Nu is er ook een reward waar je met twee personen een gratis buffet kunt hebben en je geen overnachting nodig hebt. Wij hebben meer dan genoeg punten voor deze reward. Maar je raad het vast al, deze is bijna altijd direct uitverkocht.

Punt 3, omdat Kevin en Isabella er maar zo kort zijn willen ze niet naar een show en besteden ze de tijd liever aan Las Vegas zelf. Maar ook deze rewards, zijn of moeilijk te verkrijgen of niet op onze dagen.

Punt 4, de rest van de rewards vind ik voor dit jaar niet zo heel interessant. Misschien voor volgend jaar, als we low-budget gaan, dat we een hotel overnachting kiezen in een van de andere hotels welke niet bij de strip liggen.

Maar goed, de overnachting in Luxor is geregeld. Dat ging ook niet zonder slag of stoot. Gisteren de reward aangeschaft, en gebeld. Nadat Ko een uur!, ja echt! een UUR! in de wacht gestaan heeft, hangen we maar op. Vanmiddag een nieuwe poging gedaan. Na 20 min in de wacht gestaan te hebben krijg Ko iemand aan de lijn, en precies op dat moment valt de verbinding weg…grrrr @#%&$#@ zoiets dus. Hij belt opnieuw, en krijgt wonder boven wonder direct opnieuw iemand aan de lijn, pfffffff

En zo is er dus een overnachting geregeld. Een King room in de piramide. Nu maar hopen dat het ook wat is in Luxor. Maar goed, de ervaring is vast leuk!

En voor de mensen die zich nu zorgen maken over de telefoonrekening van Ko! Dat valt mee, er bestaat namelijk een appje, bel 0900 heet dat geloof ik, waarmee je heeeel goedkoop belt naar de VS.

CHANGE OF PLANS

Ik kan nog steeds geen heel blij gevoel krijgen van het tweede deel van onze route. Eigenlijk wil ik heel graag naar de kust. Maar ook dan lukt het me niet om een fijn rondje te krijgen. We hebben maar twee weken, willen niet weer heel veel km gaan rijden en ook ergens wat langer kunnen blijven.

De route via Death Valley, Yosemite, Moss Landing zou ik wel willen, maar de Tiogapass is en blijft natuurlijk een onzekere factor in oktober. Dat hebben we al eens eerder mogen ervaren. En om dan helemaal via de Sonora pass of zelfs nog verder te moeten om rijden trekt ons ook niet heel erg. En hebben we eigenlijk ook geen tijd voor.

De overnachting in Monument Valley zou ik wel graag willen houden, maar verder is er nu niet heel veel in de omgeving waar we dan en nog niet geweest zijn deze reis, en waar ik wel blij van wordt.

De hele tijd bedenken we dat we het dan wel ter plekken bekijken waar we zin in hebben en wat het weer doet. En zo heb ik nu drie mogelijke routes in ons Roadbook zitten. We willen het ook een beetje af laten hangen van wat we volgend jaar gaan doen.

Volgend jaar is het plan om met een auto en afwisselend tent en hotel te gaan rondreizen. Ontstaan door ‘geldgebrek’ maar hoe langer we er over nadenken hoe meer zin we er in krijgen. En ja als we dan met een auto gaan rijden, dan is het gebied waar we nu origneel naar toe zouden gaan heel geschikt. Want dan kunnen we eindelijk ook eens dingen doen welke met de camper niet kunnen. Zoals het rijden van dirtroads. En dus ook kamperen (met tent) bij Monument Valley.

Dus ben ik er gisteren nog eens voor gaan zitten. Een route naar de kust, van iets meer dan 800 miles, waarbij er genoeg rust is om langer op een plek te blijven. Een route vol met plekken en mogelijkheden waar ik heel blij van wordt, en Ko hoop ik ook. Hij zegt in ieder geval van wel :)

Een blik op de gekozen campgrounds leert ons ook dat veel campgrounds al behoorlijk gevuld zijn op onze dagen. En de mooiste plekken al weg zijn. Dus hebben gisteren maar gelijk een aantal campgrounds vastgelegd en daarmee de route ook.

Wat gaan we doen!

Nadat we kevin en Isabella hebben uitgezwaaid rijden wij richting Calico Ghost town. Heel toeristisch, maar we zijn er nog nooit geweest en er is een campground.

Onderweg komen we langs Primm outlets, en als we daar net als drie jaar geleden te vroeg zijn, kunnen we altijd later nog naar de Outlet bij Barstow.

De volgende dag rijden we voor twee nachten door naar Dockweiler beach state beach. Hier hebben we ook al eens eerder gestaan. Dit keer hopen we onze eigen fietsen te hebben, en zo op de volle dag naar Venice beach en Santa Monica te kunnen fietsen. Het is maar 10 mile, dus zou geen probleem moeten op leveren.

Van Dockweiler rijden we naar Dana Point. Hier hebben we drie nachten gereserveerd.

Hier gaan we Whale watchen met Captain Dave op een catamaran.

En verder relaxen, rondlopen en gewoon genieten. (ik heb al een heleboel leuk restaurants gezien :) ) En misschien een oude jeugdvriend van Ko ontmoeten die hierheen is verhuisd in 1972 (niet Dana point, maar naar Amerika)

Daarna rijden we naar San Diego. Ook dit wordt een tweede bezoek. Hier hebben we ook een campground gereserveerd aan het strand. We staan dus in totaal 7 nachten aan het strand. (blij, blij, blij)

Hier staan we ook vlak bij (fiets afstand) het beroemde Coronado Hotel (Marillyn Monroe, Some like it hot)

En we gaan een tweede bezoekje aan San Diego zoo brengen. Het eerste jaar waren we al vol met indrukken, moe van de reis, en zijn we maar heel kort in de dierentuin geweest, en we vinden dat deze dierentuin een tweede kans verdient.

Hierna rijden we via Jullian,

Naar Anza Borrego waar we weer een nacht zullen verblijven

En dan door naar Needles, Pirate Cove resort, de enige vaste factor in alle routes.

Waar we nog twee laatste relax dagen hebben voordat we de camper weer inleveren in Las Vegas.

Ik ben er echt helemaal blij van.

WE ZIJN ER WEER KLAAR VOOR!

We zijn er klaar voor! De koffers zijn gepakt! Allebei onze koffers wogen precies 19.50 kg. Geen afgesproken werk :-) We hebben nog wat ruimte over. En er zitten wat spullen in welke we niet meer mee naar huis gaan nemen. :-) Dus meer ruimte om de daar gekochte spullen mee naar huis te nemen.

Gisteren gebeld met Roadbear rv en we kunnen tussen 8.00 en 8.30 uur de camper ophalen. Lekker vroeg, en we proberen dan ook om om 8.00 uur bij Roadbear te staan.

Vanmorgen om even over 10.00 uur probleemloos kunnen inchecken bij Lufthansa en de boardingpassen kunnen uitprinten. De eerste vlucht naar Frankfurt zitten we achter elkaar, en de vlucht naar Denver hebben we 4 stoelen naast elkaar in het midden. Gezellig dus, en makkelijk voor als je naar de toilet moet, want dan hoeven we geen vreemden te storen.

Vanmiddag nog wat boodschappen doen, en nog maar een zak hondenvoer halen voor de zekerheid. Vrijdag nog even met Tycha naar de dierenarts geweest voor een extra check, en ze is gezond verklaard dus dat geeft ook een gerust gevoel!

Nu nog even heel hard duimen dat de shutdown niet door gaat, en dan gaan we genieten van een heerlijke vakantie in de US of A

De volgende update zal, als alles volgens planning verloopt, komen vanuit Denver.